سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - سارا شهیدزاده: پس تا آنجا که می‌توانید از خدا بترسید و بشنوید و اطاعت کنید و اگر انفاق کنید برای خـودتـان بـهـتـر اسـت و کـسـانـی کـه مـوفـق شـده بـاشـنـد از بخل نفسانی خویشتن را حفظ کنند چنین کسانی رستگارند (سوره مبارکه تغابن، آیه ۱۶)

ماه رمضان

انسان اگر بخواهد در زندگي دنيا به رستگاري و سعادت برسد لازم است برنامه‌هاي مشخصي را سرلوحه عمل زندگي خود قرار دهد كه همگي آنها سعادتمندانه باشند و خوشبختي را تضمين كنند. عمل زيبا، زيبايي مي‌آفريند و عمل زشت، زشتي.

براي اين مهم، لازم است انسان توانايي‌هاي خود را بشناسد و تا آنجا كه توان دارد از انجام كارهاي خير و خوبي دريغ نكند؛ چرا كه داشتن خيرات در لحظه لحظه زندگي و اتخاذ تصميمات عاقلانه، نشان از داشتن تقوا و رعايت حدود الهي است. علامه طباطبايي ضمن بيان اين مسئله در تفسير الميزان در ذيل آيه 16سوره مباركه تغابن اشاره مي‌كنند: بـه مـقدار استطاعت‌تان از خدا بترسيد؛ يعني هر چقدر كه مي‌توانيد و ذره‌اي از آن مقدار توان‌تان، در تقوا و ترس از خدا كوتاه نـيـاييد و به اين مهم در مقام ايمان و عمل مبادرت ورزيد و انفاق كنيد. با انفاق خيري را براي خـود از پـيـش بـفرستيد. هر كسي تلاش كند كه اينگونه باشد و در اين مسير از خواسته‌هاي نفسش و آنچه وي را از انجام صحيح و به موقع اين امور دوري كند قطعا به فلاح خواهد رسيد. و مي‌فرمايند: هر كـس كـه خـدا او را از شـر تـنـگ‌چـشـمـي و بـخـل حـفـظ فـرمـوده، در نـتـيـجـه نه خودش از بـذل مـال مـضـايـقه دارد و نه از اينكه ديگران مالدار شوند ناراحت مي‌شود، چنين كساني رستگارند.

ماه مبارك رمضان برايمان ماهي بود كه در آن بسياري از خواسته‌هاي نفساني‌مان را كنار گذاشتيم و به اميد اتصال بيشتر با پروردگار و شناخت ظرفيت‌هايمان گرما، تشنگي، گرسنگي، طولاني بودن روز و... را تحمل كرديم. همه اينها نشان از اين بود كه ما قادريم در دشوارترين شرايط نيز خواست و حكم خداوند را بر خواست و طبع نفس خود ترجيح داده و برايش بندگي كنيم. در واقع يك‌ماه تمرين كنترل نفس داشته‌ايم. همچنين هر آنچه خداوند از خوبي برايمان درنظر گرفت را بر راحت‌طلبي، خودمحوري، توجه به خواهش‌هاي نفساني و... ترجيح داديم و روزه‌داري را در اولويت برنامه‌هاي خود قرار داديم. بخل نفس را در اين‌ ماه از جهاتي كنترل كرديم تا بدانيم مي‌شود در روزها و ماه‌هاي ديگر، آن را از جهات ديگر مديريت كنيم؛ چراكه رستگاري و خوشبختي حقيقي در گرو كنترل خواهش‌هاي نفساني و بخل نداشتن به بهره‌برداري از توان‌هاي خدادادي‌مان است.

کد خبر 339130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha